Ajax loader

Hyvät veneilijät

Ennen laivat olivat puuta ja miehet rautaa, sähkö eli omaa elämäänsä. Nykyisin useimmissa aluksissa runkomateriaalista riippumatta tarvitaan sähköä. Tämän takia on syytä kiinnittää huomio myös galvaaniseen eli sähkökemialliseen korroosioon, jota esiintyy, kun jännitesarjassa erilaisia metalleja on upotettuna elektrolyyttiin (eli sähköä johtavaan aineeseen), ja metallit ovat sähköä johtavasti yhteydessä toisiinsa.  Makean veden alueella ei ole ongelmaa, mutta Katajanokkakin on suolaisen veden aluetta.

Veneen pohjassa on useimmiten eri metalleja, jotka muodostavat sähkökemiallisen parin eli pariston keskenään. Pariston toiminta perustuu toisen metallin syöpymiseen. Syöpymistä vastaan voidaan suojautua useammalla tavalla:

  • Eristämällä metallit toisistaan lakkakerroksen, muovisen tai jonkin muun välilevyn avulla
  • Kosteuden poistaminen. Vaikka suolaisessa ja kosteassa ympäristössä käytettäisiin korkealla jännitesarjassa olevia metalleja, kultaa, titaania, monellia, haponkestävää terästä, kuparia, se ei yksin riitä, vaan pidetään hyvänä käyttää suojaspraytä kosteuden ehkäisemiseksi sähkölaitteista. Spray voi ehkäistä myös vuotovirtoja, joita tulee helposti, minne kerääntyy suolaa. Erityisen tärkeää on ulkotiloissa sään armoilla olevien mittareiden ja valojen etc. suojaus. Huomnio myös moottoritilaan.
  • Sinkki suoja-anodina. Tarkista sinkin kuluminen. 50 % syöpymistä purjehduskaudessa voidaan pitää normaalina. Jos sinkki kuluu enemmän, tarkista sinkin kiinnitys ja koko, mahdollisten vuotovirtojen syöpymisvaikutus. Jos veneessä on maasähkö, tarkista mm. johtojen ja pistokkeiden (CEE!) kunto sekä akkulaturin kunto sekä etäisyys sähkötolpasta.
  • Halvin tapa eristää galvaanista korroosiota on hankkia galvaaninen eristin (esimerkiksi: http://www.biltema.fi/fi/Veneily/12-V/Sahkotarvikkeet/Galvaaninen-eriste-zink-saver-2000024139/ tai http://www.meredin.fi/Galvaaninen_eristin_30A_Gues), joka kytketään maadoitusjohdon kanssa sarjaan veneessä. Erotin muodostuu kahdesta toisiaan vastaan rinnankytketystä diodista, jotka päästävät virran lävitseen riippumatta siitä, mihin suuntaa virta kulkee. Diodin jännitehäviö on tällöin 0,7 V eli eristin alentaa maadoitusjännitettä veneessä maahan verrattuna noin 0,7 V, jolloin veneestä toiseen ei kulje virtaa eli Zink saverJ . Galvaaninen eristin estää veneen sinkkianodeja syöpymästä naapuriveneen anodien toimesta ja suojaa myös veneen omia asennuksia.
  • Erotusmuuntaja toimii erinomaisena korroosion estäjänä. Muuntaja on laite, joka muuttaa jännitettä sisään ja ulosmenevien johtimien välillä tavalla tai toisella. Ei ole mitään metallista, galvaanista, yhteyttä venesähkön ja veneen ulkopuolisen sähkön välillä, veneessä ei ole enää maasähkömaata, vaan galvaanisen erotuksen kautta muodostuu uusi maadoitus/tasaussysteemi. Tärkeintä tämä on maasähköä käyttäville teräs-, alumiini- ja hiilikuituveneille.

Lue lisää Sähkö ja vene. 2015. STEK. Sähköturvallisuuden edistämiskeskus.

Veneenkunnostusterveisin

Kirsi Maasalo, katsastuspäällikkö Katajanokalta

 

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.